Ebike - początek

Coraz więcej jest użytkowników rowerów elektrycznych i uważam, że jest to świetny kierunek rozwoju komunikacji miejskiej. Przede wszystkim jest to stosunkowo tani w utrzymaniu pojazd elektryczny, który użytkowany w sposób prawidłowy zadba o środowisko oraz naszą kondycję.

Ceny rowerów elektrycznych na rynku zaczynają się od ok 4000zł z silnikiem o mocy 250 W (Lovelec), można również przerobić posiadany sprzęt na elektryczny zestawem za ok 2000zł (Befang), nie jest to materiał reklamowy, tylko wyniki wyszukiwania. W kolejnej części serii przedstawię zalecenia, które wydłużą żywotność baterii oraz osiągane przebiegi między ładowaniami.

Co daje poruszanie się rowerem elektrycznym?

Rower elektryczny nie zastąpi zwykłego pod wieloma względami. Przede wszystkim różnica w wadze, o której należy pamiętać, bo w przypadku wyczerpania akumulatora, trzeba pchać, lub jechać pojazdem o wadze ponad 20kg. Jednak przy odpowiednim podejściu do zagadnienia, będzie to duże ułatwienie codziennego podróżowania do pracy i z powrotem.

Czym się kierować przy wyborze odpowiedniego rozwiązania?

Przede wszystkim swoimi potrzebami i ambicjami oraz portfelem. Do codziennego przemieszczania się do pracy i z powrotem w zupełności wystarczy konwersja zwykłego roweru na elektryczny lub wybór najtańszego roweru ze wspomaganiem elektrycznym. Oczywiście do wyprawy w ciężki górzysty teren taki rower absolutnie się nie nadaje. Dlatego jeśli chcemy eksplorować teren cięższy od ulic, chodników i szutrów, to musimy przygotować sporą ilość gotówki, mam na myśli 10 000zł i więcej.

Są jeszcze parametry takie jak pojemność i moc silnika, ale tutaj już spotykamy się z sytuacją analogiczną do innych pojazdów mechanicznych. Czyli im więcej wydamy, tym dalej i szybciej dojedziemy.

Koszt eksploatacji?

W przypadku silnika centralnego szybszemu zużyciu ulega zespół napędowy, a najbardziej łańcuch. W przypadku silnika w kole (przód lub tył) zużycie podzespołów napędu rowerowego jest wyraźnie mniejsze, ponieważ siła jest przekazywana bezpośrednio na koło, a nie na łańcuch jak w przypadku pierwszego typu.

Opony to kolejny element, który zauważalnie szybciej będzie nam znikał z każdym kilometrem, co jest oczywiste ze względu na większą ilość stale dostarczanych na koło Nm. A co za tym idzie hamulce. W tym wypadku oprócz prędkości, główną przyczyną większego zużycia jest wspomniana wcześniej waga pojazdu.


Co parę lat przyjdzie nam również wymienić baterię co jest kosztem oscylującym w okolicy 1000zł. Jednak bateriom do Ebike'ów poświęcę osobny artykuł, bo jest to dość istotny element roweru elektrycznego.

Podsumowanie

Czy warto? Z pewnością, ponieważ jest to zdrowszy i przy obecnie zatłoczonych miastach również szybszy środek transportu, niż komunikacja miejska lub pojazd spalinowy. W porównaniu ze zwykłym rowerem? Dwie sensowne przewaga jakie zauważam to brak przepoconej koszulki i krótszy czas dojazdu. Czasem są to bardzo istotne plusy.

Dodaj komentarz

Filtered HTML

  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Plain text

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.